Tikriausiai kiekvienas bent kartą yra girdėjęs apie sprogusią lengvojo automobilio ar sunkvežimio padangą. Kai kurie galbūt net patys tai patyrė. O kaip situacija su lėktuvais? Jie vos ne tiesiogine prasme „rėžiasi” į žemę milžinišku greičiu, tokiu greičiu, kad net iš po šlapių padangų ima veržtis dūmų debesys. Tą akimirką važiuoklę veikia milžiniškas slėgis. Tai kodėl gi lėktuvų padangos niekada neplyšta ir nesproginėja?
Iš tikrųjų viskas yra gana paprasta ir netikėta. Jos ir plyšta, ir sproginėja. Tiesiog dėl oro transporto eksploatacijos specifikos, viena vertus, tai nutinka pakankamai retai, kita vertus – dažniau, nei keleiviams norėtųsi.
Tuo pat metu nėra ko nerimauti, kadangi kiekvieno lainerio važiuoklė turi po kelis ratus. Mažiausiai du, daugiausiai 8. Be to, po 4-8 ratus dažniausiai būna galinėje važiuoklėje, t. y. būtent toje, kuriai tenka pagrindinė apkrova kylant ir leidžiantis. Visi jie vienu metu nesprogs.
O jei ir sprogsta, tai blogiausiu atveju sprogs 1-2 padangos. Absoliučia dauguma atvejų toks įvykis nesukels tragiškų pasekmių.
Žinoma, „pagal vadovėlį” orlaivių padangos apskritai neturėtų plyšti ar sprogti. Todėl, viena vertus, jos iš pat pradžių gaminamos itin tvirtos, gamyboje naudojant iškart kelis sintetinio kaučiuko mišinius. Taip gaunama tam tikra kompozicinė medžiaga.
Be to, orlaivių padangos papildomai sustiprinamos (sutvirtinamos) vielomis ir plokštelėmis iš plieno ir aliuminio, taip pat nailono pluoštais ir armuotu audiniu. Pats žinomiausias planetoje sutvirtinamasis audinys, žinoma, yra kevlaras, iš kurio gaminamos kariškių ir policijos pareigūnų neperšaunamos liemenės.
Be to, orlaivio padangos nuolat stebimos lėktuve esančiomis sistemomis. Kiekvienas važiuoklės ratas turi atskirą slėgio jutiklį. Jo pagalba įgula gali stebėti kiekvieno rato būklę ir prireikus priimti sprendimą dėl avarinio pripūtimo arba, atvirkščiai, oro išleidimo slėgiui sumažinti. Taip irgi sumažinamas sprogimo pavojus. Galiausiai orlaivio važiuoklė – tai viena iš sistemų, kuriai mechanikai skiria daugiausia dėmesio.
„Geležinių paukščių” padangos reguliariai remontuojamos arba keičiamos. Civilinėje aviacijoje ratų dangą leidžiama atnaujinti ne daugiau kaip 7 kartus. Tačiau ratą galima nurašyti ir anksčiau. Priklausomai nuo padangos modelio, ji naudojama nuo 350 iki 700 pakilimų ir nusileidimų, po to ją reikia pakeisti. Naudoti orlaivių ratai yra perdirbami. Dažniausiai jie naudojami žemės ūkio mašinų padangoms gaminti. Rečiau jos naudojamos plataus vartojimo prekių ar statybinių medžiagų gamybai.